Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci
Zčernání motorového oleje po výměně. Dá se s tím něco dělat? 

Odkládání výměny olej výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší fázi se motor může zadřít.K degradaci oleje dnes přispívají také výrazně „downsizingované“ motory, ze kterých konstruktéři při zmenšování objemu dolují vyšší výkony pomocí přeplňování. Životnost motorových olejů zkracují také biopaliva a biosložky přidávané do benzinu a nafty.

„Týká se to hlavně vznětových motorů. Ty totiž olej zatěžují produkcí sazí, které ze spalovacího prostoru pronikají přes pístní kroužky do klikové skříně a dostávají se tak do motorového oleje,“ vysvětluje Jaroslav Černý z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv při VŠCHT Praha. „Saze ve velmi krátké době způsobí, že motorový olej je úplně černý a neprůhledný.“ Při výměně oleje pak zůstane část staré náplně v mazacím  systému a smíchá se s novou.

Pohodlí na úkor kvality

Jaroslav Černý tvrdí, že za mnoho problémů moderních motorů mohou právě prodloužené intervaly výměny oleje. „Prodloužené servisní intervaly jsou dnes podřízeny spíše obchodním zájmům a nadřazují pohodlí automobilisty nad potřebu a požadavky motorů,“ říká.

Všímá si také, že je to problém především evropských automobilek. Japonské a americké ještě stále drží rozumný interval výměn do dvaceti tisíc kilometrů, i když i ty se u některých modelů přizpůsobují evropské praxi. „Při nájezdu kolem 25 tisíc km a více v olejvé vaně nalezneme usazené kaly, které při výměně oleje nebyly vypuštěny se starým olejem.“

Automechanici doporučují dnes mezi autovýrobci módní prodloužené intervaly výměny oleje zkrátit na polovic. Tedy na deset až patnáct tisíc kilometrů, tak se ostatně měnil olej ještě před deseti lety zcela běžně.

Dbejte na výměnu filtru

Dobré je také držet se pravidla měnit olej alespoň jednou za rok. Pokud opravdu najezdíte málo (nějakých pět tisíc kilometrů ročně), můžete intervaly výměny o něco protáhnout, určitě však nechte vyměnit alespoň olejový filtr. Právě ten je častou příčinou problémů. Zanesený filtr nepropouští olej dostatečně a hlavně než se motor a náplně zahřejí a filtr ucpaný zatuhlým olejem povolí a začne fungovat, jede agregát v podstatě na sucho. „I ty největší šetřílky už jsem přesvědčil, že když ne olej, mají si nechat alespoň měnit často a pravidelně filtr,“ říká známý pražský opravář Petr Petřík z Chuchle.

Podle Ladislava Fuky, ředitele Divize paliv a maziv SGS, ovlivňuje kondici oleje přetěžování motoru a také kvalita paliva. „Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva,“  dodává ještě Fuka.

Zaměřte se také na kvalitu výměny oleje. Rychloservis, ze kterého za dvacet minut odjíždíte s vyměněným olejem, nemusí být vždy dobrým řešením. Je třeba nechat vytéct co nejvíc ze staré olejové náplně. Když se nový olej naředí se starým, výrazně to ovlivní jeho životnost.

Odborníci se dívají skepticky i na odsávání oleje, které začíná nahrazovat vypouštění oleje spodem. „Zkoušeli a porovnávali jsme to a rozdíl je několik deci oleje v neprospěch odsávání,“ říká Petřík, který se specializuje na turbodiesely koncernu VW.

Pořádně propláchnout

Při výměně a případném dolévání oleje při úbytku mezi intervaly obměny je samozřejmě třeba dodržovat doporučenou specifikaci oleje, každý motor má druh oleje přesně specifikovaný dle norem. Odborníci se shodují, že v nouzi (při nutnosti dolít) je důležité hlavně olej doplnit, případně i odlišnou specifikací.

Pokud jste koupili ojetinu, u které si nejste jistí, jak pečlivý byl na výměny oleje předchozí majitel, doporučují odborníci propláchnout motor. Existují na to speciální prostředky. Přidávají se do staré olejové náplně, nechají se 10 až 15 minut působit při volnoběhu a poté se i se starým olejem vypustí.

„Tyto přípravky jsou v podstatě čistící detergenty, které ve starém oleji obnoví většinou již vyčerpané detergentní účinky oleje a tím by se měly všechny kaly v motoru rozpustit,“ Jaroslav Černý z VŠCHT Praha. Tyto přípravky ale podle Černého ne vždy fungují. Deset až patnáct minut je podle odborníka příliš krátká doba.

Podle Černého je lepším řešením proplach olejem. Namísto jedné výměny udělat dvě, po jednom až dvou tisících kilometrech, využijí se tak čistící (detergentní) schopnosti čerstvého oleje, vyplaví se kaly a motor se tak „léčí“. „Motor se může běžně provozně zatěžovat. Olej v olejovém systému může proudit rychleji a hlavně delší dobu než výplachový prostředek, to určitě napomáhá lepšímu rozpuštění kalů v oleji,“ popisuje Černý.

Autoři: ,

Zdroj:http://auto.idnes.cz/vymena-oleje-proplach-0un-/automoto.aspx?c=A150516_002001_automoto_fdv

2016-05-02 10:22:01

Přejít na všechny novinky

Další rady

Tisková zpráva DF Partner - SHERON nezamrzá ze dne 9.2. 2015

TISKOVÁ ZPRÁVA: SHERON NEZAMRZÁ! ÚAMK na stránkách http://www.uamk.cz/item/3189-test-úamk-ostřikovače-zmrznou dne 2. února 2015 zveřejnil článek s názvem „TEST ÚAMK: OSTŘIKOVAČE, ZMRZNOU?“. V článku je porovnávána cena a kvalita sedmi různých zimních směsí do ostřikovačů, mimo jiné také výrobků …

Specifikace a výběr olejů

Specifikace motorových olejů Viskozita Viskozita je proměnná veličina, která je závislá na teplotě. Během činnosti automobilového motoru dochází mimo jiné i ke změnám provozních teplot. V zájmu dobré účinnosti mazání je, aby se viskozita oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně. Tato …

Něco o aditivech VIF

Často kladené otázky: 1. Může se používat zimní aditivum SUPER DIESEL ADITIV v létě a letní v zimě? Ovlivňuje to nějakým způsobem vlastnosti paliva či vozu? Používání zimního aditiva v létě a letního v zimě nijak neohrožuje váš vůz ani jeho jednotlivé součásti, přesto vám však doporučujeme používa…

Jak nezadřít motor: Oleje ani málo, ani moc

Zadřený motor  "Prvotní zadření se v motoru projeví tak, že uvázne píst ve válci," říká přijímací technik pražského autoservisu SPEI Přemysl Kališ a pokračuje: "Pak následuje zpravidla paseka jako hrom. Když se navíc poškodí i rozvody v motoru, je prakticky celý na odpis." …

Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

Zčernání motorového oleje po výměně. Dá se s tím něco dělat?  Odkládání výměny olej výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší…

PROČ OLEJE HAVOLINE ?

PROČ OLEJE HAVOLINE ? Od rozbitých českých silnic po úzké závodní okruhy v Americe.Produkty TEXACO HAVOLINE chrání motory už více než 100 let. CHRAŇTE SVŮJ MOTOR. Motorové oleje TEXACO HAVOLINE ® jsou přímým příjemcem špičkových technologií. Chevron vynalezl moderní systém ISOCRACKING, který zle…

Tvorba karbonu je nový strašák moderních benzínových ojetin.

http://www.autorevue.cz/tvorba-karbonu-je-novy-strasak-modernich-benzinovych-ojetin#utm_source=e15zpravy&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=rsshub_web